Udfordring: Hjemmesidens digitale rum afspejler ikke det fysiske rum i caféen. Navigation/wayfinding udfordres af flere placeringer på grænsefladen. Der mangler indhold på siden om caféen og dens tilbud, som i øvrigt kan gøres dynamisk ved anvendelse af WordPress som CMS.
Café Ulla Terkelsen London
Headless CMS gennem WordPress
Casebeskrivelse
Løsning: En ny hjemmeside med fokus på informationsarkitektur, navigation/wayfinding, UI/UX-design og administrering af indhold gennem WordPress som Headless CMS.
Research
Brugerundersøgelse
Segmentering
Vi foretog en segmentering med det formål at at afgrænse brugergruppen og opnå en forståelse for dem. Vi fandt statistiske data der underbygger segmenteringen, heriblandt at de adfærdsmæssige motiver i høj grad kan omhandle ønsket om en oplevelse, social samvær og/eller madkultur. Af psykografiske data fandt vi, at caféer også anvendes med det formål at opnå en specifik livsstil og værdisæt. Nedenstående graf illustrerer en brugerundersøgelse fra Landbrug og Fødevarer, at 42% af de adspurgte tog på café i anledning af socialt samvær. Efterfulgt af 38% af de adspurgte, der ikke tog på café for nogen konkret anledning. Hermed understreges det at motivet for cafébesøg i høj grad skyldes det sociale aspekt, men også med et uformelt
formål uden nogen særlig anledning. Vi fandt også, at der var stor variation i hvornår caféer anvendes, hvortil caféens brugskontekst variere mere end fx på restauranter.
Dataindsamling og analyse
Vi foretog en kvalitativ brugerundersøgelse med det formål at undersøge enkeltpersoners oplevelse af at tage på café, samt beslutningsgrundlaget herfor. Interviewene blev foretaget enkeltvis med afsæt i en semistruktureret interviewguide og materialet blev analyseret vha. en tematisering.
De fundne temaer blev efterfølgende sammenlignet, hvorfra der blev fundet fælles temaer på tværs af datasættet, hhv. god stemning, behagelige omgivelser og socialt samvær.
Informations arkitektur
Content Inventory
Ved udarbejdelse af et content inventory, skabte vi et overblik over det eksisterende indhold på Ulla T.'s hjemmeside og sociale medier. Vi fandt, at hjemmesiden var mangelfuld ift. informationsgivende indhold om åbningstider, caféens identitet og branding, tilbud og events.
Affinity Diagram
For at organisere eksisterende indholdselementer og nyt indhold, sorteres det i et affinity diagram og relevante grupperinger tildeltes klassifikationsskemaer.
Content Sitemap
Den indholdsmæssige struktur og organisering visualiseres vha. et content sitemap. Vi udarbejdede i forlængelse heraf, også en plan for hjemmesidens interne navigation/wayfinding. Vi får dannet 8 grupperinger i den globale navigation og danner en undergruppering fra ét punkt, for at inddele menukortet i mindre undersider således at brugeren nemt kan finde frem til specifikt indhold.
Øvrig analyse
Indledningsvist i designfasen har vi udarbejdet et moodboard som værktøj til at indramme den stemning som hjemmesiden skal bære præg af. Vi udvælger en farvepalette som vi vurderer er essentiel for caféens identitet, og finder inspiration fra caféens fysiske omgivelser til at skabe et uformel, energisk og legende rum. Vi anvender samtidig de fundne temaer fra vores brugerundersøgelse, med det formål at indkapsle "god stemning", "socialt samvær" og "behagelige omgivelser".
Design
Skitsering
Vi udarbejder skitser og inddrager relevante UI-patterns, eksempelvis en "book bord-knap" til forsiden, samt et Logo i øverste venstre hjørne. For at tydeliggøre caféens domæne på hjemmesiden, tilføjer vi en beskrivende titel først i viewboardet for at højne det visuelle hierarki. Vi tilføjer også et forklarende tekstafsnit med et understøttende billede, med det formål at beskrive caféen og hvad den tilbyder.
Wireframes
Wireframes blev udarbejdet med afsæt i skitserne. I processen anvendte vi Atomic Design til opsætning og strukturering af elementer, gestaltprincipperne og Dan Browns otte principper for informationsarkitektur.
Mock-up
Ved udarbejdelse af high-fidelity mock-ups gjorde vi brug af ”the principle of focused navigation” til at udarbejde en emne orienteret navigationsbar og med en timely navigation der referere til undermenuen. For at give brugerne enkelte handlingsmuligheder, anvendes ”the principle of choices” til at placere en ”book bord knap” og til focused entrypoints på forsiden. Derudover anvendes ”the principle of exemplars” til at illustrere indhold på hjemmesiden gennem et lille billede og tekst afsnit.
Brugertest
Create
Produktion af løsningen
Det færdige produkt
Gå til hjemmesiden hérNysgerrig efter at se mine andre cases?
Så gå tilbage til portfolio oversigten ved at klikke på nedenstående knap.
Portfolio oversigt